Episoder og verktøykasse
Les og lytt
Her kan du lese mer om hva de seks episodene i Forskning til Folket handler om. Scroller du helt ned, kan du se og høre gjestene som er intervjuet i podcasten i aksjon mens de formidler i ulike kanaler. De deler også tips om hvordan du kan jobbe med formidling. Bruk deres råd og ekspertise som verktøy i ditt eget formidlingsarbeid!
Hvordan fengsle lytterne? Det gode foredraget
Hvorfor er noen foredragsholdere bedre enn andre? Hva er byggeklossene i et godt foredrag? I denne episoden møter du professorene Åsta Haukås og Jens Kjeldsen som er erfarne foredragsholdere. Begge har en klar filosofi om hvordan de jobber og tenker når de snekrer foredrag til ulike publikum. Her deler de sine beste (og konkrete) tips som du kan bruke til å knekke foredragskoden.
Foto: Universitetet i Bergen
Forskning på øret: Podcast som formidlingskanal
Podcast har blitt en populær kanal for å nå ut med fagkunnskap. Men å lage podcast er mer enn å bare trykke 'record' og begynne å prate. Hva med det tekniske? Hvem passer til å lage podcast? Christian Lomsdalen og Julius Wesche er forskere og ivrige podcastere. Begge to driver flere podcaster, og i denne episoden deler de sine podcast-reiser fra nybegynnere til erfarne pratemakere.
Foto: Helge Opedal / NTNU
Fra Instagram til TikTok: Nå flere med sosiale medier
Sosiale medier gir forskere uendelige muligheter til å nå ut med forskningen sin til et bredt publikum. Men hvilket medie passer best for deg og din forskning? Hva er forskjellen på å formidle på Twitter versus Instagram? I denne episoden møter du Astrid Valen-Utvik, ekspert i sosiale medier og digital kommunikasjon. Du møter også Shuntaro Yamada, formidler kunnskap til 14 000 følgere gjennom fargerik kunst på Instagram-kontoen stemcell_art. Foto: Lene Elisabeth Eide / Universitetet i Bergen
Når journalisten ringer: mediehåndtering for forskere
Mange forskere synes det er viktig å stille opp når journalister ringer og trenger deres faglige uttalelser , men mange er også usikre på hva de skal gjøre når media tar kontakt. Andre har kanskje hatt negative opplevelser etter å ha uttalt seg i media, og vegrer seg for å gjøre det igjen. Hva bør du egentlig gjøre når media tar kontakt? I denne episoden deler professor Kikki Kleiven sin erfaring med medieopptredener på godt og vondt, mens NRK-journalist Oddgeir Øystese gir oss innblikk i hvordan det egentlig er å intervjue forskere. Foto: Ellen Viste / NRK
God undervisning er god formidling
Undervisning er den formidlingen forskere gjør desidert mest av, og god formidling kan både inspirere og motivere studenter til å forstå essensen i et fagfelt. Professorene Lise Rakner og Birger Solheim har klare filosofier om hva som er god undervisning. Èn av dem har til og med fått tittelen 'Fremragende underviser'. I denne episoden deler de konkrete tips til hvordan du kan bli en inspirerende og god formidler til både større og mindre studentgrupper.
Foto: Eivind Senneset / Universitetet i Bergen
Formidling fra forskningsprosjekter
Når forskere skal søke om penger fra EU, Forskningsrådet, eller andre eksterne finansieringsaktører, stilles det konkrete krav til at søknaden skal inneholde en formidlingsstrategi. Men hvordan kan forskere vite hva som er en god strategi for sitt prosjekt? Hvordan kan man tenke formidling inn i et prosjekt fra starten av? I denne episoden møter du Åshild Nylund som hjelper forskere med nettopp disse spørsmålene. Du møter også professor Jill Walker Rettberg som har valgt utradisjonelle måter å formidle fra sine prosjekter. Foto: Privat / Eivind Senneset
Verktøykasse
Her kan du se og høre gjestene som er intervjuet i podcasten i aksjon mens de formidler i ulike kanaler. De deler også tips om hvordan du kan jobbe med formidling. Bruk deres råd og ekspertise som verktøy i ditt eget formidlingsarbeid!